Deszczowe lasy Kostaryki

Kostaryka to raj dla miłośników przyrody , spotkamy tu ogromne bogactwo flory i fauny , niezliczoną ilość gatunków ptactwa. Na szczególną uwagę zasługują jednak lasy deszczowe , które mają specyficzny mikroklimat  ,cechują się wysoką sumą rocznych opadów przekraczających 2000m  . To właśnie  tutaj odbyłam swoją pierwszą wizytę w lasach deszczowych.  Bazą wypadową do 2 najbardziej znanych lasów deszczowych jest miejscowość Santa Elena. Można tu dotrzeć bez problemu komunikacją publiczną zarówno z San Jose , Puntarenas czy  La Fortuna. W moim wypadku przybyłam tutaj z La Fortuna i zamiast półdniowej przejażdżki autobusem z długą przesiadką w Tilaran , wybrałam transport prywatny łączony czyli jeep-boat-jeep . Miał przystępną cenę 25 usd  , a całą trasę pokonałam w 4h zamiast 7-8h busem. Do tego miałam bonus w postaci widoku na wulkan El Arenal z jeziora El Arenal. 1,5h odcinek pokonujemy małą łódką po jeziorze Arenal , skąd potem odbiera nas kolejny mały bus i dowozi do wybranego hotelu w Santa Elena.

widok na wulkan Arenal z jeziora Arenal

Po drodze mamy też postój z pięknym widokiem na okolice , bowiem ten region jest górzysty .

w drodze do Santa Elena/Monteverde

Docieram do Santa Elena koło 18h , więc tego dnia jedynie robię mały rekonesans miasteczka. Muszę zaznaczyć  iż , gdy nie świeci już słońce jest naprawdę chłodno -koło 18 stopni i zimny wiatr.  Jeśli chodzi o restauracje mogę szczególnie polecić położoną przy głównej ulicy , dość blisko informacji turystycznej Tico y Rico , gdzie przyrządzoną dla mnie specjalnie wegetariańską wersje tortilli i sosami. tzw Taco Alambre.

Taco Alamabre-wersja wege

W okolicy oprócz odwiedzenia lasów deszczowych , są inne atrakcje jak plantacje kawy czy kakao. Ja skupię się na tym co sama zobaczyłam i moich wrażeniach .

Pierwszego dnia odwiedzam MONTEVERDE Cloud Forest czyli Mglisty Las Monteverde – jest on oddalony jedynie koło 6km  od miasteczka. Można się tam dostać miejskim autobusem -bilet kosztuje 700 colonów w jedną stronę. Uwaga połączenia poniżej ( te oznaczone gwiazdką tylko w wysokim sezonie)

rozkład jazdy z miasteczka Santa Elena do mglistego lasu Monteverde

Wstęp do Parku kosztuje 22 USD – można płacić kartą i jest czynny od 7 do 16h. Las jest położony na wysokości 1800m ( choć najwyższy punkt szlaków pieszych sięga 1250m) , więc odczuwa się tu trochę chłodu , koniecznie polecam wziąć płaszcz przeciwdeszczowy.

Przy wejściu do parku obsługa pyta ile czasu chcemy przeznaczyć na zwiedzanie i wskazują trasy , jakie możemy zrobić , przy okazji pokazują mapkę parku – warto zrobić sobie zdjęcie dla lepszej orientacji , choć na trasie są punkty , które wskazują w jakim punkcie się znajdujemy.

mapa szlaków w Monteverde Cloud Forest

Moja zaznaczona trasa trwa 3h , choć pochodziłam trochę dłużej , niestety popadywało i było mgliście , więc nie udało mi się zobaczyć panoramy okolicy z punktów widokowych.

Zachwyca tropikalna bujna roślinność jak i odgłosy ptactwa.

Poniżej kilka zdjęć z tej trasy .

Monteverde Cloud Forest

Monteverde Cloud Forest

 

Monteverde Cloud Forest

Monteverde Cloud Forest

Następnego dnia wybrałam się w kolejne dwa miejsca;

-Selvatura  oraz Bosque Nuboso de Santa Elena, oba znajdują się też koło 6km od miasteczka.

Ten pierwszy organizuje swój transport , który jest wliczony w cenę biletu aktywności jakie sobie wybierzemy. W Selvatura możemy skorzystać ,że słynnego canopy tour( czyli zjazd na linach w stylu Tarzana między drzewami) czy wybrać 3km pieszy szlak , podczas którego pokonuje się 8 mostów o wysokości 20-35 m i długości od 90 do 130m , z których można jeszcze lepiej obserwować tamtejszą przyrodę. Na canopy tour się nie zdecydowałam , nie pociągają mnie tego rodzaju aktywności . Natomiast pokonanie szlaku zajęło mi 1,5h nieśpiesznym tempem , niestety w mocno padającym deszczu i jak dla mnie sporo nadmiernym tłumie ludzi. W Selvatura są też dodatkowe atrakcje , jak park kolibrów ( 5 usd) czy motylarnia ( 15 usd) , jednak wszystko dodatkowo płatne. Szlak z wiszącymi mostami -koszt wstępu 35 usd.

Selvatura-wiszące mosty

Selvatura-ogród kolibrów

Selvatura-park kolibrów

Nie podoba mi się jednak pomysł , zamontowanych na powyższym zdjęciu pojemników wypełnionych wodą z cukrem , które mają właśnie przyciągać te piękne ptaki. Najwięcej jest tych o zielonym umaszczeniu , niektóre partie piór zmieniają kolor na brunatno-brązowy pod wpływem światła.

Bardzo blisko parku Selvatura mamy Bosque Nuboso de Santa Elena , czyli mglisty las Santa Elena , które często jest pomijany przez turystów. Wystarczy podejść 500m w górę główną drogą by tam dotrzeć. Wstęp tutaj kosztuje 16 USD , mają też busa , który dowozi turystyów z miasteczka w cenie 2 USD w jedną stronę .

Bosque Nuboso Santa Elena -plan szlaków

W tym parku poczułam się jeszcze bardziej oczarowana przyrodą niż w Monteverde , prawie nie było ludzi , ścieżki w większości przypominały bardziej leśne , roślinność przypominała ,że jestem w prawdziwej dżungli. Byłam zachwycona. Najbardziej ” dziki” szlak to Cano Negro , jednak przeszłam tylko jego część z uwagi na problemy z nogą.

Bosque Nuboso de Santa Elena

Bosque Nuboso de Santa Elena

Jeśli macie zbyt mało czasu lub ograniczone fundusze zdecydowanie polecam odwiedzenie  lasu mglistego Santa Elena , dużo mniejszy tłok ,większe zagęszczenie roślinności i lepsze wrażenia. Selvatura , postawiłabym na ostatnim miejscu , chyba ,że komuś zależy na canopy tour.  Reasumując Monteverde to piękna górzysta i zielona kraina , warto ją zobaczyć , jeśli wybieracie się do Kostaryki .

Ten wpis został opublikowany w kategorii KOSTARYKA 2019 i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz