Titicaca- najwyżej położone jezioro żeglowne świata

Titicaca było dla mnie jednym z ważniejszych miejsc do odwiedzenia w Peru .  To najwyżej położone żeglowne jezioro świata , leży na wysokości 3810m , część należy do Peru , druga do Boliwii. Na jeziorze są liczne wyspy( koło 87  )na których żyją rdzenni mieszkańcy w liczbie 3000 osób . Po stronie peruwiańskiej najpopularniejsze to Uros , Taquile i Amantani . Do Puno , które leży na brzegach jeziora  Titicaca , można dostać się zarówno z Arequipy  jak i Cusco autobusem np. Cruz del Sur , czy z Chivay ( kanion Colca) linią 4 M Express. Ja skorzystałam z tej ostatniej opcji- cena 50 USD . Poniżej znajdziecie więcej informacji o połączeniach .

Z Chivay autobus odjeżdża spod hotelu La Pascana , w centrum miasteczka o godzinie 13h  w kierunku Puno .Plusem było dla mnie to , iż dodatkowo były 2 postoje w miejscach turystycznych ( krótkie po 10 minut)  ;

1 Patapampa -punkt widokowy na okoliczne wulkany- wysokość 4950m

Patapampa

2 Punkt widokowy Lagunillas – widok na zbiorniki wodne , można również dostrzec kormorany-wysokość 4445m .

Lagunillas

Podróż z Chivay do Puno trwała łącznie 6,5h , dotarłam już po zmroku . Jako , iż terminal autobusowy jest zlokalizowany poza centrum , umówiłam się na transport do hotelu z tą samą agencją , z którą następnego dnia miałam zarezerwowany rejs po Titicaca.

W Puno pierwszy raz mam hotel z ogrzewaniem , pierwszy raz nie marznę w nocy , choć tu pierwszy raz czuję trudy wysokości , czuję ucisk w klatce piersiowej i trochę trudniej się oddycha. Korzystam z roślinnych tabletek Alti Vital Natural oraz oczywiście spożywam herbatkę z liści koki  . W dzień rejsu na szczęście się już dobrze czuję.

Wycieczki na wyspy rozpoczynają się wcześnie , łódki wypływają o 8 rano . Skorzystałam z agencji Puno Tours – wycieczka jednodniowa na wyspy Uros i Taquile , wraz z lunchem , szybką łódką to koszt 35 USD. Można zarezerwować na ich stronie ;

Wycieczka zaczyna się z samego rana , początek dnia jest bardzo zimny , o 7 rano było -1 stopień , za to słonecznie , w ciągu dnia natomiast będzie dość ciepło , więc należy się ubrać ” na cebulkę” . W porcie jest masa łodzi motorowych , wypływamy o 8h i w ciągu 40 minut jesteśmy na wyspach Uros. Są one w całości zbudowane z trawy zwanej” totora” , która rośnie na jeziorze Titicaca . Przy zejściu na ląd mamy typowo turystyczne powitanie , następnie szef wspólnoty tu mieszkającej robi nam demonstracje jak buduje się wyspę od podstaw. Po założeniu fundamentu z korzeni traw -co tydzień przez 3 miesiące , układają trawy naprzemiennie warstwami . Potem robią to już tylko raz w miesiącu. Obecna wyspa , na której jestem ma 4 lata i jest przycumowana bambusowymi patykami by nie odpłynęła.

domki na wyspie Uros

Podczas wizyty kobiety ubrane w tradycyjne stroje , wykonują dla turystów śpiewy w kilku językach min w kechua ,  po hiszpańsku czy francusku .Dla mnie wyglądało to naprawdę sztucznie i typowo zaaranżowane pod turystów. Domki , w których mieszkają są bardzo skromne, od wewnątrz mają przyczepioną folię na dachu by nie przeciekały , prąd produkują przy użyciu baterii słonecznych. Mieszkańcy sprzedają także swoje rękodzieło , ceny jednak są dość zawyżone i nie widzę by ktoś dokonywał zakupu.

rękodzieło oferowane na wyspach Uros

Obok wyspy stoją przycumowane tradycyjne łodzie ,grupa ma okazję do krótkiej przejażdżki koło wyspy w cenie 10 soli .

tradycyjne łodzie na Uros

Następnie jedziemy na sąsiednią większą wyspę, także należącą do  Uros -tu jest nawet szkoła podstawowa , do średniej już uczęszczają na lądzie w Puno i większość z nich nie wraca już do tradycyjnego stylu życia na wyspach .Na tej większej wyspie jest bar na wolnym powietrzu dla turystów , jak i punkt , gdzie można sobie przybić stempel w paszporcie, co oczywiście robię.

wyspy Uros z oddali

Z Uros płyniemy na kolejną wyspę, która jest koło 1,5h drogi dalej, nazywa się Taquile. Docieramy tutaj koło 11.30 h. Zaraz po zejściu na ląd widać charakterystyczną bramę .

wyspa Taquile

Mamy ostre podejście pod górę na wysokości 3800m , trzeba więc iść po mału , by się zbyt nie zmęczyć. Tutaj w cenie wycieczki mamy lunch przygotowany przez kilka miejscowych rodzin , społeczność wymienia się  wzajemnie , przy obsłudze turystów , tak by każda rodzina miała możliwość pozyskania środków finansowych.

Taquile

Podają na początek lokalny chleb z pyszną pikantą przystawką , następnie  tradycyjną zupę z quinoa ,a na drugie danie do wyboru pstrąg z ziemniakami  i warzywami ,albo w wersji wege omlet z warzywami. Wcześniej miałam wątpliwości czy zdecydować się na posiłek na wyspie , znając skromne standardy , w tym również higieniczne i związane z tym obawy o mój żołądek. Na szczęście zostałam pozytywnie zaskoczona , jedzenie było pyszne i nic mi nie zaszkodziło . Tutaj także dowiedziałam się , że na wyspie rośnie roślina chroniąca także przed chorobą wysokościową zwana – munia , z której również parzy się herbatę , a nieraz miesza z innymi ziołami , jak liście koki.

munia – roślina na chorobę wysokogórską

Wracając do lunchu na Taquile , po posiłku był pokaz tańców w wykonaniu starszego rodu-87 lat z miejscowymi kobietami , a także włączono kilku turystów. Dowiedziałam się ,że ludzie tutaj dożywają 90-100 lat w dobrej kondycji i nie chorują 20 lat przed śmiercią jak u nas. Cóż czysta, prosta żywność  , brak stresu , tego czego my nie mamy na co dzień.  Po ugoszczeniu przez lokalne rodziny udajemy się jeszcze na główny plac wyspy , gdzie również  można nabyć wyroby z alpaki , jak czapki , szaliki  i inne.

wyspa Taquile -główny plac

Z placu jest bardzo ładny widok na jezioro , niedaleko stąd jest już Boliwia z wyspą Słońca i Księżyca. W pobliżu znajduje się również wyspa Amantani i to tam głównie nocują turyści u lokalnych rodzin , bez elektryczności i w bardzo skromnych warunkach.

Cała wycieczka kończy się koło 15.30 , popołudnie przeznaczam na spacer ulica handlową i zakup pamiątek , obejrzenie Plaza de Armas , w sumie w mieście nie ma zbyt nic ciekawego.

Ten wpis został opublikowany w kategorii PERU 2018 i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.