Praga- świąteczna atmosfera jarmarków

Nieuchronnie nadeszła zima , mimo , iż nie ma śniegu , jest chłodno i dla wielu z nas mało przyjemnie.Pozytywnym aspektem grudnia jest jednak świąteczny wystrój i imprezy towarzyszące nadchodzącym Świętom Bożego Narodzenia , dzięki czemu możemy na chwilę zapomnieć o szarości otaczającego nas świata.

Jarmarki świąteczne stały się wydarzeniem wzbudzającym coraz to większe zainteresowanie , praktycznie każde większe miasto w kraju czy Europie może się poszczycić swoim jarmarkiem , towarzyszącymi wystawami czy  koncertami .

Mój wybór padł na Pragę , rok temu byłam jedynie jeden wieczór w czeskiej stolicy tuż przed Wigilią , atmosfera w mieście tak mnie urzekła , iż w tym roku postanowiłam powtórzyć .

Tym razem wybrałam się razem z Juanem  samochodem  , spędziliśmy w Pradze 2 noce , a na zwiedzanie mieliśmy 1,5 dnia , nie dużo , ale biorąc pod uwagę , iż był to już kolejny raz w tym mieście , skupiliśmy się gł na chłonięciu atmosfery świątecznej oraz powrót do ulubionych miejsc  .

Jadąc z Katowic ,  mieliśmy dwie opcje dojazdu , odległość podobna 400-450km. W jedną stronę jechaliśmy przez Cieszyn i Brno – droga , mimo , iż teoretycznie autostrada , nie była najlepszej jakości , z powrotem powrót przez Hradec Kralowe i Kudowę – po czeskiej stronie zdecydowanie lepsza jakość dróg .

Nocleg zarezerwowaliśmy z wyprzedzeniem przez internet , w DAP( Dom Armady Praha)  , tuż przy stacji metra Dejvice. Jest to bardzo dobra lokalizacja , jeśli ktoś chce obniżyć koszty , w pobliżu są też inne tańsze hotele. W mieście są 3 linie metra , jednak linia A doprowadza nas do najważniejszych punktów w mieście , poza tym ze stacji Dejvicka , możemy autobusem nr 119 dojechać na lotnisko.

Po zakwaterowaniu  udajemy się od razu na główny jarmark świąteczny na Starym Mieście. Do metra mamy dosłownie 3 minuty z hotelu , do przejechania 3 stacje i tak oto szybko znajdujemy się wśród świątecznej atmosfery  czeskiej stolicy. Moje pierwsze wrażenie to takie , iż jest mniej budek niż w ubiegłym roku , jednak i tak jest pięknie , ogromna choinka która stoi na placu naprawdę robi wrażenie .Dziś tylko robimy szybko rekonesans , wrócimy następnego dnia by porobić zdjęcia i dokładniej przyjrzeć się zawartości  kramików. Tradycyjnie wieczór kończymy spacerem Mostem Karola , niestety siąpi deszcze i jest chłodno.

choinka na Starym Mieście -Praga

2014-12-07 17.51.02

Praga nocą-widok na Karlovy Most i Hradcany

Kolejnego dnia mamy więcej szczęścia , mimo , iż jest pochmurno , nie pada i jest kilka stopni powyżej zera. Na dziś planujemy większe zwiedzanie .Najpierw wysiadamy na stacji Hradcanska , okazuje się jednak , że katedrę Św Wita otwierają dopiero za 1,5h , a czasu na zwiedzanie całego kompleksu pałacowego Hradcany też nie mamy , kręcimy się więc chwilę po Hradczanach  i schodzimy schodami w dół , w kierunku Starego Miasta .To właśnie te schody pamiętam z mojej pierwszej wizyty w Pradze w 1983 roku .

2014-12-07 11.09.41

Hradcany-zejście w kierunku Mostu Karola

Czasem lepiej nie iść zgodnie z utartym szlakiem wyznaczonym przez przewodniki , tak i my postanowiliśmy zwyczajnie pokręcić się po Pradze , bez pośpiechu , robiąc techniczne przerwy  na zagrzanie się i odpoczynek.

Jeden z budynków , który mijamy po drodze , a który wydaje mi się bardzo ciekawy to Rudolfinum. Jest to drugi najważniejszy po Teatrze Narodowym budynek z epoki neorenasansu. Zbudowany w drugiej połowie XIX w, przez krótki  okres był również  miejscem obrad  Parlamentu Czechosłowacji , a obecnie jest siedzibą czeskiej orkiestry filharmonicznej. W grudniu odbywa się tu wiele świątecznych koncertów muzyki poważnej.

2014-12-07 11.52.40

Rudolfinum-miejsce wydarzeń społecznych i kulturalnych

W końcu docieramy do Starmoestke Namesti oraz Wieży Zegarowej.Dziś na spokojnie możemy się przyjrzeć atmosferze jarmarków, to bowiem jest nasz gł cel podczas tej wizyty. Oprócz wielkiej choinki , która króluje nad placem , mamy różnego rodzaju stoiska począwszy od ręcznie wyrabianych obrusów , wyrobów z metalu- można się przyjrzeć pracy kowala , który nadaje żelazu ciekawe formy  , aż po różne pamiątki  , oznakowane praskim logiem .Osobnym tematem są stoiska z jedzeniem na wolnym powietrzu , jest dość szeroki wybór kiełbasek , pieczonych kawałków szynki , dań jednogarnkowych – ziemniaki z kapustą z patelni , a do tego wszędzie jest oferowane grzane  wino oraz jako deser tzw trdło – czeskie ciasto drożdżowe nawijane na wałek pospywane cukrem i pieczone nad zwęglonym grillem. Tego rodzaju wypieki widziałam już w Budapeszcie , pięknie pachną , jednak jak dla mnie są trochę za słodkie.

2014-12-07 13.24.06

stoiska świąteczne

2014-12-07 13.21.47

widok na wieże zegarową

Tuż przy stoiskach Jarmarków Bożenarodzeniowych , możemy w tle dostrzec Ratusz Miejski i  Wieżę Zegarową , która przyciąga rzeszę turystów. Zegar na Wieży Ratusza , pochodzi z XV wieku i jest złożony z 2 części: zegar astronomiczny z ruchomymi  figurami apostołów oraz druga niższa pokazująca miesiące oznaczone przez poszczególne malowidła. Mimo , iż rok temu weszłam na tą wieżę , wchodzę na nią po raz kolejny , w dzień bowiem można podziwiać piękną panoramę pobliskich kamieniczek .

SAM_2515

Wieża Zegarowa -Praga

2014-12-07 14.13.41

widok na Plac Staromiejski oraz kościół Matki Bożej przed Tynem

2014-12-07 14.14.18

widok na Plac Staromiejski

2014-12-07 14.04.08

widok z Wieży Zegarowej

Ze starego miasta udajemy się jeszcze w kierunku dzielnicy żydowskiej , jednak nie decydujemy się na wejście do żadnej z synagog , są duże kolejki i nie chcemy tracić czasu na czekanie. Spacerujemy miastem oglądając świąteczny wystrój i podziwiając piękne kamienice

2014-12-07 12.00.05

urokliwe kamienice Pragi

SAM_2529

Synagoga Jerozolimska

2014-12-07 14.49.56

szopka Bożonarodzeniowa na Vaclavske namesti

Na koniec pobytu , ostatniego dnia rano , wracamy na Hradcany , chcę koniecznie wejść do Katedry Św Wita i dziś na szczęście się to udaje . Wchodzi ona w skład kompleksu zamkowego Hradcany i jest położona na trzecim dziedzińcu Zamku Praskiego . Początki budowli sięgają X wieku . W tej świątyni koronowano pierwszego władcę Czech -Wratysława II w 1085 roku. Obecnie jest miejscem pochówki wielu władców czeskich , a także zawiera cenne zbiory malarstwa i rzeźby.

ka

katedra Św Wita

2014-12-07 10.49.11

Katedra Św Witego

SAM_2543

wnętrze praskiej Katedry

2014-12-08 10.32.24

szopka Bożonarodzeniowa przy katedrze Św Wita

Kościół zdecydowanie się wyróżnia na tle wielu innych praskich zabytków ,warto też wejść na przyległą do katedry wieżę ( posiada 56 metrów wysokości i 287 stopni do pokonania pieszo -widoki na Wełtawę , Karlovy Most wynagradzają ten trud.)

2014-12-08 10.43.34 (2)

widok z wieży Katedry Św Wita

SAM_2551

widok na Karlovy Most

Praga jest jednym z najpiękniejszych miast , jakie dotąd odwiedziłam i zawsze chętnie tu wracam , choćby tylko na chwilę . Wszystkim gorąco polecam , o każdej porze roku jest tutaj co robić, a każda wizyta zapada mocno w pamięci.

Informacje praktyczne

– winieta do 3,5t 10 dniowa – 66 PLN

– winieta do 3,5 tony miesięczna -88 PLN

– litr oleju napędowego 36 CK-5,76 PlN

-hotel DAP 2 noce w pokoju dwuosobowym ze śniadaniem 520 PLN

-wstęp na wieżę zegarową 110KC -18Pln

-godziny zwiedzania katedry Św Wita  w okresie zimowym od pon do sob 9-16h , latem godzinę dłużej , natomiast w niedzielę zimą od 12-16h , latem standardowo godzinę dłużej

Ten wpis został opublikowany w kategorii CZECHY, OKOŁOWEEKENDOWO. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.